TILLSYN AV KÖR- OCH VILOTIDER
22/3, 2012 kl. 17:31Reglerna för kör- och vilotider för yrkestrafiken ger upphov till många missförstånd och en hel del extraarbete för både företagen och rättsväsendet. Lars Beckman och Ulf Berg har därför ställt ett antal frågor till Riksdagens Utredningstjänst (RUT) för att få klarhet i situationen.
Sedan den 1/11-2011 ska Trafikverket enligt 2 kap 11§ i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter inom trafikområdet ta ut en årlig avgift på 500 kronor för tillsyn av kör- och vilotider. Det är en bra lagstiftning där den som genererar kostnaden också betalar avgiften.
Det var dock inte tänkt att fordon som omfattas av undantaget i lagstiftningen ska betala den årliga avgiften. Undantag är exempelvis småföretagare som har ett servicefordon eller fordon inom jordbruksnäringen
Trafikverket har skickat ett inbetalningskort på 500 kronor till alla fordonsinnehavare vilket fram till och med 21 mars har orsakat 1200 överklaganden till Trafikverket varav 800 ärenden har skickats vidare till förvaltningsrätten i Karlstad. Den 23 mars var det vidare 4 069 fordon som inte betalat avgiften av de 82 456 debiterade fordonen.
År 2012 kommer de fordon som beviljats undantag från avgiften för 2011 inte att erhålla ett nytt inbetalningskort, men redan 2013 kommer man att skicka ut en ny avgift på 500 kronor. Man kan anta att fordonsinnehavaren då ånyo måste överklaga sitt beslut. - Uppenbarligen har det slagit snett i lagstiftningen då så många ärenden har gått vidare till förvaltningsrätten i Karlstad, säger Lars Beckman, riksdagsledamot från Gävleborg i en kommentar.
Den här lagstiftningen går också helt emot regeringens ambition att förenkla den administrativa bördan för Sveriges företagare, men den drabbar också privatpersoner. Det är inte rimligt att skicka ut inbetalningskort som man på goda grunder kan anta att de omfattas av undantaget i lagstiftningen.
- Det är inte rimligt att vi har en lagstiftning som leder till att innehavare av fordon som är undantagna tvingas till domstol för att få rätt, säger Ulf Berg, riksdagsledamot för Moderaterna (Dalarna). Dessutom leder det till att resurser hos rättsväsendet läggs på onödiga överklaganden, resurser som borde läggas på angelägnare ärenden
- Vi kommer nu att överlämna den aktuella RUT-rapporten till våra kollegor i Trafikutskottet så att frågan snarast kan få en bättre lösning, avslutar Ulf Berg.
Bilaga
TILLSYNEN AV KÖR- OCH VILOTIDER
Fordon som inte ska omfattas av tillsynen avseende kör- och vilotider har undantag enligt gällande lagstiftning artikel 3 i förordningen (EG) nr 561/2006 och av 2 kap. 2 § förordningen (2004:865) om kör- och vilotiden samt färdskrivare mm.
1. Hur många överklaganden har inkommit till Förvaltningsrätten i Karlstad rörande dessa ärenden?
2. Hur många av överklaganden har bifallits?
3. Vad är majoriteten av anledningar till att överklaganden bifallits respektive avslagits?
4. Ett företag som får bifall i sin överklagan om tillsynsavgift för exempelvis
år 2011 - får det företaget automatiskt undantag för kommande år framåt?
5. Vad kan kostnaden för Sveriges Domstolar uppskattas till att handa de överklaganden som sker?
6. Hur många har överklagat sitt avslagsbeslut hos Förvaltningsrätten till Kammarrätten i Göteborg?
7. Hur selekterar Transportstyrelsen ut fordonen för att kunna avgöra om de omfattas av regelverket eller inte – för att inte belasta varken företagen/privatpersoner eller domstolsväsendet med dessa ärenden?
Utredningstjänsten har fått följande information från Förvaltningsrätten i Karlstad (Conny Karlsson) samt från Transportstyrelsen (Thomas Fahlander, Sektionschef, Yrkestrafik sektion nord).
Fråga 1.
Transportstyrelsens svar
Den 14 februari 2012 hade Transportstyrelsen fått in totalt 2 299 ärenden. Ett ärende kan innefatta allt ifrån ett fordon till en hel fordonspark på flera hundra fordon.
Av dessa ärenden har Transportstyrelsen inga exakta uppgifter på hur många ärenden som avser överklagandeärenden respektive omprövningsärenden men kan utifrån andra uppgifter skatta att antalet överklagningsärenden varit ungefär 1 200 stycken varav ungefär 800 stycken har skickats vidare till förvaltningsrätten i Karlstad.
Totalt blev 82 456 fordon debiterade med 2011 års avgift på 500 kr. Den 23 februari saknade Transportstyrelsen fortfarande inbetalning för 4 069 fordon.
Förvaltningsrättens svar
Cirka 780 ärenden har överklagats till Förvaltningsrätten i Karlstad varav 469 mål har avgjorts.
Fråga 2.
Transportstyrelsens svar
Den 14 februari hade Transportstyrelsen avslutat närmare 2 000 överklagandeärenden med endera bifallande omprövningsbeslut eller genom att vidarebefordra ärendet vidare till Förvaltningsrätten i Karlstad. Några specifika uppgifter på antalet bifallna överklagandeärenden finns inte.
Antalet registrerade undantag för 2011 års avgift till och med den sista december 2011 var 5 361 fordon.
Förvaltningsrättens svar
Hittills har Förvaltningsrätten ändrat 104 mål men arbetet pågår fortfarande med att avgöra dessa mål.
Fråga 3.
Transportstyrelsens svar
En snabb analys av utfallen visar att inkomna ärenden varit för bristfälliga i sitt innehåll och det har därför inte funnits skäl för ett bifallande omprövningsbeslut från Transportsstyrelsens sida. På grund av önskemål från Justitieombudsmannen, om att ett överklagandeärende ska ha nått förvaltningsrätten inom en vecka från och med att Transportstyrelsen tagit del av handlingarna, har inte heller möjligheten att begära in kompletterande underlag i ärendet funnits.
Statistiken från förvaltningsrätten visar på att man i många fall har gått på Transportstyrelsens bedömning, men det finns även avvikelser från detta. Den 15 mars hade Transportstyrelsen fått in 96 domslut där förvaltningsrätten gått emot Transportstyrelsen beslut och 364 domslut där förvaltningsrätten står fast vid Transportstyrelsens tidigare beslut.
Förvaltningsrättens svar
Har klaganden utförligt beskrivit fordonets konstruktion eller användningsområde på sådant sätt att undantagsrekvisiten är uppfyllda har klaganden fått bifall.
Har klaganden endast hänvisat till ett undantag utan att närmare beskriva hur detta undantag är applicerbart på det aktuella fallet eller om klagandens beskrivna situation inte gått att hänföra till något undantag alls har överklagan avslagits.
En hel del överklaganden har inkommit från privatpersoner och Förvaltningsrätten har i ett stort antal mål begärt in yttrande från Transportstyrelsen där Transportstyrelsen också har medgett bifall till överklagande i ett antal mål.
Fråga 4.
Huvudprincipen är enligt 2 kap. 11 § i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:186) om avgifter inom vägtrafikområdet att internationella vägtransporter ska debiteras en årlig avgift på 500 kronor per fordon. Avgiften tas ut av registrerad ägare.
Transportstyrelsen kommer dock att göra ett undantag för 2012 års avgift genom att de fordon som för 2011 års avgift registrerats som undantagna, och har samma ägare under 2012, inte kommer att debiteras för någon tillsynsavgift 2012. En prövning av fordonens användningssätt behöver göras årligen då fordonets nyttjande kan förändras mellan olika år, därför är 2012 års avgift just ett undantag.
Fråga 5.
För att få fram kostnaden för Sveriges domstolar krävs uppgifter om: vilka personer som arbetat med frågorna inom Transportstyrelsen, Förvaltningsrätten och Kammarrätten, hur många timmar dessa arbetat med frågorna och vad deras lön är – för att därefter räkna ut en summa.
Med beaktande av att svaret kommer att bestå av en siffra som förmodligen kommer att innehålla osäkerhetsfaktorer som gör att svaret inte blir helt tillförlitligt, och med beaktande av den arbetsinsatsen som kommer att krävas, är det enligt utredningstjänstens bedömning inte rimligt att utreda detta.
Fråga 6.
Per den 15 mars hade ett 50-tal överklaganden lämnats in till Kammarrätten. Men det inkommer ett par överklaganden varje dag, vilket gör att siffran förmodas stiga ytterligare.
Fråga 7.
Det är uppgifter i vägtrafikregistret som ligger till grund för Transport-styrelsens beslut om tillsynsavgift. De regler som man har att följa är dels en EU-förordning, dels en svensk förordning, se bilaga nedan.
Se dock Transportstyrelsens bifogade dokument ”Avgiftskollektivet” som beskriver vilka fordon som är avgiftspliktiga och vilka som ska undantas.
BILAGA
Enligt artikel 3 i förordningen (EG) nr 561/2006 ska inte kör- och vilotidsbestämmelserna tillämpas på vägtransporter med:
a) fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer,
b) fordon vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 40 kilometer i timmen,
c) fordon som ägs eller hyrs, utan förare, av försvarsmakten, räddningstjänsten, brandförsvaret och styrkor som är ansvariga för upprätthållande av allmän ordning, om transporten utförs till följd av de uppgifter som ålagts dessa yrkeskårer och genomförs under deras kontroll,
d) fordon som används i nödsituationer eller för räddningsarbete, inbegripet fordon som används för icke-kommersiella transporter av humanitärt bistånd,
e) specialfordon som används för sjukvårdsändamål,
f) specialfordon för bärgning som används inom en radie av 100 km från den ort där fordonet är stationerat,
g) fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ännu inte tagits i drift,
h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods,
i) kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
Enligt 2 kap. 2§ förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m. ska inte kör- och vilotidsbestämmelserna tillämpas på vägtransporter inom Sverige som utförs med:
1. fordon som används eller hyrs utan förare av jordbruks-, trädgårds-, skogs-, uppfödnings- eller fiskeriföretag för godstransporter inom ramen för företagets egen verksamhet inom en radie av högst 100 kilometer från den plats där företaget är beläget,
2. jordbruks- och skogsbrukstraktorer som används i jordbruks- och skogsbruksverksamhet, inom radie av högst 100 kilometer från den plats där företaget som äger, hyr eller leasar fordonet är beläget,
3. fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton och som inom en radie av 50 kilometer från den plats där företaget är beläget transporterar material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete, förutsatt att körningen av fordonet inte utgör förarens huvudsakliga uppgift,
4. fordon som uteslutande används på öar som har en areal av högst 2 300 kvadratkilometer och som inte är förenade med landet i övrigt med broar, vadställen eller tunnlar öppna för motorfordon,
5. fordon som används för övningskörning och förarprov för erhållande av körkort eller yrkeskompetensbevis, förutsatt att fordonet inte används för kommersiell transport av gods eller passagerare,
6. fordon som används i samband med underhåll av avlopps-, översvämningsskydds-, vatten-, gas- och elanläggningar, underhåll och kontroll av vägar, insamling och bortskaffande av hushållsavfall, telekommunikationstjänster, radio- och TV-sändningar och pejling efter radio- och TV-sändare eller -mottagare,
7. fordon med mellan 10 och 17 sittplatser vilka uteslutande används för icke-kommersiell persontransport,
8. fordon som används för uppsamling av mjölk från bondgårdar och för återlämning till bondgårdar av mjölkbehållare eller mjölkprodukter avsedda för djurfoder,
9. fordon som används för transport av djuravfall eller djurkadaver som inte är avsedda som människoföda,
10. fordon som används för transport av levande djur från bondgårdar till lokala marknader och omvänt eller från marknader till lokala slakterier inom en radie på 50 km, samt
11. specialfordon som transporterar cirkus- och nöjesfältsutrustning
Denna artikel är publicerad på Svensk Politik via SvenskPress.se.
Se villkor här »