Bort med politisk tv-reklam, tycker analytiker
26/5, 2010 kl. 08:47Medieanalytikern Robert Sundberg menar att tv-reklam för politiska partier i förlängningen urartar till smutsvalskampanjer.
Det skriver medieanalytikern Robert Sundberg i en gästkrönika i Arbetarbladet.
Centerpartiet är först ut med valreklam i TV och deras "enklare regler för eget företagande"-reklam går nu i TV4, som från och med i år har tillåtelse att sända politisk reklam.
Partierna själva är ambivalenta till TV-sänd partireklam. Analytikern Robert Sundberg har däremot sin uppfattning klar:
"Det är för att tv-mediet gynnar känslomässiga budskap, inte rationella. Därför är tv bra på underhållning. Andra medieformer, som de textburna, gynnar rationella resonemang."
Han menar att TV-mediet är bra för att föra fram negativa budskap (om motståndarna) och att sådan taktik i förlängningen leder till minskat röstande.
Läs hela krönikan HÄR: http://arbetarbladet.se/ledare/gastkronikan/1.864836-partireklam-i-tv-nej-
Denna artikel är publicerad på Svensk Politik via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!