Kort rapport per 30.04.2018 från Projekt Spårteknik Underhåll
28/10, 2018 kl. 23:59Infra Sweden 2030
- Det strategiska innovationsprogrammet - Projekt Spårteknik UH
Vinnova är medfinansiär tillsammans med deltagande företag.
Till Entreprenörerna:
Kort rapport per 30.04.2018, från Projekt Förstudie Spårteknik Underhåll,
avseende
Tekniköverföring från svensk stål- och processindustri och till det svenska järnvägsnätet, vad gäller reparationer och förebyggande underhåll.
Projektet startades i ...
Enligt samstämmiga bedömningar, av både Trafikverkets experter och 30-talet aktiva personer inom entreprenörsledet, så bedöms den i projektet påverkbara underhållskostnaden vara av storleksordningen 3 miljarder kronor per år, räknat på insatserna under år 2017.
Återstår dock att se hur stora effektiviseringsvinster, att dela på mellan utförarna och beställarna, som är genomförbara.
Avses då förbättringar av metoder, maskiner, personsäkerhet t ex med hjälp av fjärrstyrning, automatisering, robotisering och skydd av personal och anläggning.
Medelst enkätsvar, förslag och intervjuer och några inledande studier utefter spåren har vi kunnat konstatera att ca 75 % av den ovan angivna underhållskostnaden, består av de nedan angivna underhålls-insatserna:
4. Spårväxelreparation
1. Spårreparation
3. Spårneutralisering
11. Slipersbyten
2. Spårriktning
6. Kanalisation/kabeldragning
skydd o. isolering, reparation
15. Felavhjälpning / Skador / Signalanläggning
Nu pågår fältstudier tillsammans med järnvägsentreprenörerna, avseende UH-insatserna ovan, ute i järnvägsnätet.
Jämförande beräkningar samt projektplaner och kalkyler för Huvudprojektet.
Förstudiens status avseende utfört arbete och kostnader ligger rätt för närvarande.
Den utdragna vintern har hittills försenat projektet 14 dagar, men som vi försöker att knappa in på.
Projektkontakter:
Hör gärna av er till Mikael Åstrand eller Horst Mueller
sparteknikuh@gmail.com
0768-783 165
Denna artikel är publicerad på Svensk Politik via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!