Jämfört med det svenska riksdagsvalet så har valet till EU-parlamentet haft ett relativt blygsamt valdeltagande. Kombinationen av ett lågt valdeltagande och EU-kritiska strömningar som finns runt om på sina håll i Europa är inte särskilt lyckosam. Inför årets val till EU-parlamentet är det därför särskilt viktigt att lyfta frågan om vilket EU vi vill ha i framtiden.

För svensk del är det nog så att vi ofta tar för givet de friheter och möjligheter som följer med medlemskapet och glömmer bort att självklarheter, som att det blivit enklare att resa, arbeta, studera eller handla inom EU, inte är något som vi kunnat göra om vi inte varit en del av denna gemenskap.

Samtidigt får vi inte nöja oss med hur EU fungerar idag.

Det är viktigt att fortsätta utveckla den inre marknaden så att tillväxt och nya arbetstillfällen främjas. En central fråga är hur EU ska klara konkurrensen i en allt mer globaliserad värld. EU är världens största ekonomi och för svenska företag är det fortfarande den absolut viktigaste marknaden. Sjuttio procent av vår export finns inom Europa och åttio procent av vår import kommer också härifrån. Lägg därtill att mer än sextio procent av regelsystemet för företagen i Sverige har sitt ursprung i EU, så utvecklingen är av yttersta vikt.

Genom att stärka den inre marknaden, främja frihandel och ta tillvara på den stora potentialen som tjänstesektorn erbjuder kommer vi kunna vidareutveckla det europeiska samarbetet. Tjänstesektorn står idag för närmare åttio procent av EU:s samlade produktion men endast för knappt tjugofem procent av handeln mellan staterna. Ett öppnare EU skulle här kunna bidra till många fler nya arbetstillfällen.

Än så länge har ”valrörelsen” inför valet i maj fört en blygsam tillvaro. Under årets inledande partiledardebatt i riksdagen nämndes knappt valet. För att valdeltagandet ska kunna öka måste väljarna få bättre möjligheter att informera sig om var både partierna och de enskilda kandidaterna står i olika frågor samt hur EU påverkar svenska vardagen. Om detta ska bli möjligt måste vi bli fler som delar med oss av våra tankar om hur vi vill att EU ska se ut.

Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv