Gävle Norr - Tolvfors Logistikområde förbinder därmed fyra transportsystem: sjö, järnväg, bil och flyg. Området är ca 500 hektar stort (3000x1750 meter). Det är särskilt lämpligt för import- och e-handelslager, monteringshallar, garage, verkstäder, truckstopp, småindustrier och terminaler. Planer finns även för rangerbangårdar och depåverksamheter. I omedelbar närhet till logistikområdet planeras även för järnvägsstation Gävle Västra som får ett strategiskt bra läge för att betjäna regionsjukhuset och högskolan. Stadsdelen Sätra med 10 000 invånare kan smidigt anslutas till kollektivtrafiksystemet via stationen. Det är också önskvärt om fjärrbussar som kör på E4 kan angöra Gävle västra som då effektivt blir en bra knutpunkt mellan fjärrbuss och tåg.
Nordens mest innovativa logistikpark - för framtidens klimatsmarta transporter! Här skapas ett effektivt och smidigt och miljövänligt transportflöde tack vara bland annat GIS-planering. Terminal för omlastning till klimatsmarta el-fordon finns i planen för stadens citylogistik. I området planeras dessutom för Sveriges första el-väg (luftburen el) mellan Gävle Hamn och Storvik/Sandviken.
Logistiknav Gävle innebär att Gävle befäster sin position som en av Sveriges äldsta handels- och sjöfartsstäder, 75 minuter norr från Stockholm, 60 minuter från Arlanda Airport. OBS: Tiderna avser snabbtåg! I regionen finns världsledande exportföretag inom trä och stål och dessutom är Gävle Europas GIS-huvudstad och centralort för en av Trafikverkets fyra trafikledningscentraler i Sverige. Här finns Högskola, Regionsjukhus och Flygplats. Antal invånare 2014 är ca 98 750 med en befolkningsökning på ca 1.200 personer per år och det är residensstad för Gävleborgs Län.
Gävle är mötesplatsen för E4 och E16, som förbinder Gävle med Bergen i Norge. Gävle är ansluten till tre av Sveriges stambanor: Ostkustbanan, Bergslagsbanan och Norra Stambanan. Ungefärlig storlek på tillgängligt detaljplanerad mark för logistikverksamhet är ca 60 hektar. Omfattande muddring under 2014 av inseglingsrännan till Gävle Hamn gör att Panamaxfartyg (Oceanfartyg) idag kan angöra Gävle Hamn, som är Ostkustens största containerhamn med linjetrafik till och från Europas största hamnstäder. 2017 invigs nya dubbelspåret på Ostkustbanan Gävle- Stockholm, vilket gör Gävleregionen till det perfekta importnavet på ostkusten – Sveriges östra importstråk.
Mellansvenska Handelskammaren ser väldig positivt på de möjligheter som öppnas med Tolvfors.
- Gävle Norr vid Tolvfors blir så stort att man skulle kunna rymma alla Gävleföretag inom transport- och logistikbranschen på samma plats, säger Anders Franck, sakkunnig inom logistikområdet på Mellansvenska Handelskammaren. Det skulle öka effektiviteten och därmed bättre ur både ekonomisk och miljömässig synvinkel.
Utvecklingen idag indikerar att halva den svenska befolkningen kommer att bo i Mälardalen, vilket kommer att ställa höga krav på logistiken. Gävle hamn kommer förmodligen att bli ännu viktigare för både export och import, särskilt området norr om Mälaren.
- Gävle kommer att hjälpa Mälardalen att växa, säger Anders Franck. Idag är det knöligt att ta sig genom Stockholm söderifrån och det gynnar Gävle som logistiknav för norra Mälardalen
Det finns i och för sig planer på att bygga en ny hamn i Nynäshamn, Norrvik. Men de kommer inte att ha så utmärkta förbindelser som Gävle redan har. Dessutom finns det kostnadsfördelar att bygga i Gävle eftersom markkostnaden är betydligt högre i Stockholmsområdet, 35 till 30 procent av byggkostnaden. Det innebär att om byggnaden kostar 100 miljoner kronor så kostar marken 20 – 30 miljoner. I Gävle kostar marken kanske hälften och även byggkostnaden kan bli lägre.