Sjöfarten har alltid varit en viktig näring för Sverige. Betydelsen av våra hav och inre vattenvägar för till exempel handel, persontransporter, fiske och rekreation kan inte underskattas. Varje dygn finns cirka 2 000 fartyg i Östersjön och hamnarna längs den svenska kusten är avgörande för vår handel. Sammantaget förväntas sjötrafiken i Östersjön och på Västerhavet öka. På vattenvägen råder inte heller kapacitetsbrist.
De mesta av statens maritima resurser hanteras av fyra sjöverkande myndigheter, försvarsmakten, sjöfartsverket, kustbevakningen och trafikverket.
Myndigheternas infrastruktur, i form av hamnar, kajer och andra anläggningar, har vanligtvis byggts med fokus på den egna myndighetens behov. Kustbevakningen har 25 kuststationer längs den svenska kusten, sjöfartsverket har 24 lotsstationer och ytterligare ett tiotal kajplatser. Försvarsmakten har större anläggningar i Karlskrona, Haninge, Nynäshamn, och Göteborg samt en rad mindre anläggningar. Trafikverket bedriver färjeverksamhet på knappt 40 platser. Trots detta är det ovanligt att man har samlokaliserat verksamheten.
Statskontoret rapporterade i mars 2011 att en ökad grad av samlokalisering för de maritima myndigheterna potentiellt kunde leda till en mer kostnadseffektiv verksamhet. Den så kallade Maritimutredningens betänkande från juli 2012 lämnade förslag på en rad åtgärder för ökad samverkan på infrastrukturområdet.
Försvarsmakten och kustbevakningen samarbetar redan inom bland annat dykeriverksamhet, utbildning och logistik. Regeringen går nu vidare och uppdrar till alla de fyra sjöverkande myndigheterna att lämna förslag till en fördjupad samverkan på infrastrukturområdet. Myndigheterna ska särskilt pröva möjligheten att samlokalisera och tillsammans utnyttja den befintliga infrastrukturen avseende hamnar, kajer och andra relevanta anläggningar.
En vidareutveckling av samverkan mellan myndigheterna kan minska den sammanlagda kostnaden för kajer och anläggningar och ge positiva synergier i den operativa verksamheten. Regeringen fortsätter också att noga följa hur den maritima samverkan utvecklas och studerar möjligheterna till ytterligare åtgärder.
Effektivare utnyttjande av statens sjögående resurser gagnar både skattebetalarna och säkerheten i Östersjön och Västerhavet.

Mer info om Mellansveriges Logistiknav: http://www.mellansverigeslogistiknav.se/