En av förändringarna innebär att utföraren måste lämna fler uppgifter till Skatteverket för att få utbetalning. Utöver de uppgifter som lämnas i dag måste uppgift också lämnas om antalet arbetade timmar, vilken typ av arbete som är utfört, debiterad ersättning för material och debiterad ersättning för annat än rot- eller rutarbete och material, exempelvis resekostnader.

En annan nyhet är att begäran om utbetalning ska lämnas elektroniskt. Skatteverkets e-tjänst används för detta.

– Tänk på att det är möjligt att använda ombud för att begära utbetalning från Skatteverket, säger Maria Hallén, auktoriserad redovisningskonsult från LRF Konsult. Om du vill ha hjälp med begäran om utbetalning eller om du är osäker på vilka nya uppgifter du måste lämna till Skatteverket från april månad kan det vara till hjälp

Anmäl ombud på skatteverkets webbplats:
http://bit.ly/1e7ZQCv