Tisdagen den 30 oktober besökte riksdagsledamöterna Lars Beckman (M) och Ulf Berg (M) Skogsåkarna i Sandviken för att diskutera hur förslag om införande av lastbilsskatt (kilometerskatt) och höjd koldioxidskatt skulle påverka åkerinäringen och därmed alla jobb i skogsnäringen i Gävleborg och Dalarna. Det är oppositionen i Sveriges Riksdag som lagt fram förslagen som skulle innebära stora kostnadsökningar för åkerinäringen.
Vid besöket framkom att redan idag belastas en lastbil med över 750 000 per år i skatter och avgifter! Ett införande av kilometerskatt inte skulle påverka miljön i en positiv riktning, eftersom det inte finns några alternativ till att frakta timmerråvara från skogen, men däremot skulle konkurrenskraften för det svenska näringslivet skulle minska kraftigt.
- Att införa en kilometerskatt som S, V och Mp vill göra i sina skuggbudgetar påverkar enbart konkurrenskraften negativt, konstaterar Lars Beckman. De senaste 20 åren har utsläppen från den tunga trafiken sjunkit dramatiskt och belastar man åkerierna med nya pålagor så blir det mindre resurser till teknikutveckling.
- Vi ska bekämpa utsläppen, men inte lastbilstransporterna som är helt livsnödvändiga för skogsindustrin, säger Lars Beckman vidare.
- Redan idag så belastas en lastbil med släp med cirka 750 000 kronor per år i skatter och miljöavgifter, säger Ulf Berg. Att ytterligare höja kostnaderna leder bara till färre jobb och sämre förmåga för våra skogsföretag att konkurrera med företag från andra länder och det borde vara uppenbart för alla.
- I debatten låter det som att lastbilar inte belastas med skatter och avgifter men varje gång du ser en lastbil med släp så innebär det ca 750 000 kronor per år till statskassan, avslutar Ulf Berg.
Vid besöket framkom det att skogsnäringen i Sverige är satt under stor stark press på grund av den starka kronan och att lågkonjunkturen har gjort att sågverk och skogsindustrin behöver snarare färre pålagor istället för fler för att rädda jobben i industrin och för att branschen skall kunna övervintra den här konjunkturnedgången.