Länets framgångsrika idrottslag och idrottsprofiler är beroende av ett starkt och framgångsrikt näringsliv som genom sponsring kan bidra till de sportsliga framgångarna. Det är alltså viktigt för alla att vi har ett framgångsrikt och attraktivt företagsklimat i Gävleborg. Det är något som många i länet inte tänker på och som näringslivets företrädare kan påminna sina medarbetare om. På Brynäs ståplatsläktare så finns det säkert en och annan som inte förstår sambandet mellan ett gott företagsklimat och att Brynäs har ekonomiska resurser att investera i det bästa laget.
Utan ett framgångsrikt näringsliv som anställer medarbetare så kommer inte länets invånare att ha jobb, och då flyttar människor från länet. Vi hamnar i en ond spiral där regionen inte blir tillräckligt attraktiv. Det här skrev landstingsdirektören om i en krönika nyligen i Gefle Dagblad. Utan ett framgångsrikt näringsliv så får vi inte de önskade skatteintäkterna som bidrar till vår gemensamma välfärd. Men det är tyvärr många som inte tänker på det, liksom man inte heller tänker på företagens betydelse för framgångsrika idrottslag.
Den lokala politiken spelar stor roll för hur en region och en stad utvecklas. I alliansstyrda Uppsala är arbetslösheten lägst i Sverige och företagsklimatet ligger i Sverigetoppen. I s-styrda Gävle är arbetslösheten högst i Sverige och företagsklimatet i botten. Politik spelar roll och har betydelse för samhällsutvecklingen.
Politiska partier kommer att agera och reagera på tryck från väljare och medborgare. Därför är det viktigt för företagen i länet att skapa det trycket på alla partier. Väljare som är upplysta om skillnaden mellan olika politiska förslag kommer att fatta kloka beslut när de röstar.
Jag besökte nyligen ett företag som har 700 anställda i länet och jag ställde frågan om vad som är den enskilt viktigaste politiska åtgärden för dem. Svaret var enkelt: ”Ni får inte fördubbla arbetsgivaravgiften för unga under 26 år. Det skulle vara mycket negativt för oss och vi skulle få varsla medarbetare”, svarade företagets företrädare.
Frågan är om han också har berättat det för sina medarbetare? Jag vet att många företagare inte vill bli politiska i sin verksamhet (och det är ju en rimlig hållning) men däremot tycker jag att det är närmast en skyldighet gentemot medarbetarna i företaget att faktiskt informera om vad olika politiska förslag innebär för det egna företaget. Fördubblad restaurangmoms skulle innebära stora negativa konsekvenser för turistbranschen, fördubblade arbetsgivaravgifter för unga under 26 år är negativt för alla företag med många unga anställda. Höjd bolagsskatt, införande av kilometerskatt för tung trafik och kraftigt höjda energiskatter påverkar också många företag negativt. Alla förslag tillsammans blir en giftcocktail mot jobben i länet och mot företagsamheten. Det tycker jag att man kan berätta för sina medarbetare och för omvärlden. Det vore faktiskt på gränsen till trolöshet att inte berätta om konsekvenserna av de olika förslagen. Efter valet 2014 skulle de här förslagen leda till varsel och uppsägningar när kostnaderna skenar i företagen om v, mp och s skulle få bestämma. Det är därför som det är viktigt att du som företagare informerar dina anställda för konsekvenserna av sådana förslag i den offentliga debatten. Din verklighet kan ingen säga emot.

Lars Beckman, Moderat riksdagsledamot Gävleborg