Hur påverkas företagen och konkurrenskraften i Gävleborg om både kilometerskatt införs på tunga fordon och om drivmedelspriserna höjs?
Vad innebär förslagen om höjda arbetsgivaravgifter generellt och en fördubbling av avgiften för anställda under 26 år? Hur påverkar det näringslivets möjligheter att anställa unga i länet?
Hur påverkas företagen och de anställda om RUT- och ROT-avdragen tas bort?
De här frågorna och många fler diskuterades mellan företagarkollegor på lunchmötet, ett samarrangemang av Svenskt Näringsliv, Mellansvenska Handelskammaren,
Sveriges Åkeriföretag Gävleborgsåkarna, Företagarna i Gävleborg och LRF Lantbrukarnas riksförbund.
Thomas Wanke, Företagarna, hälsade välkommen och lämnade sedan över ordet till fyra företagsrepresentanter som gav sin syn på dagens frågor.
Richard Häll, Precisallt Media, Stora Vall Gästgiveri och Screen Solution samt en av initiativtagarna till ”Släpp in Framtiden”: En avgörande framtidsfråga är hur vi skall se till att våra ungdomar får jobb. Mina företag har tillsammans 11 anställda och alla utom en är yngre än 30 år. Den lägre arbetsgivaravgiften för ungdomar under 26 år underlättar verkligen möjligheterna till anställning.
Susanne Moffat, Homemaid: Företaget har cirka 450 anställda och många unga har fått jobb tack vare den efterfrågan som vi fått genom RUT-avdraget. I Gävle-Dalarna har vi behov av att anställa 40 personer men vi tvingas vänta tills efter valet så att vi vet om RUT-avdraget kommer att vara kvar. Vi har kunnat anställa många arbetslösa tack var RUT-avdraget!
Christer Simrén, VD på Korsnäs: De senaste påfunden med förslag om ytterligare pålagor är bland det värsta som kan hända oss. Vi verkar på en internationell marknad där det blir tuffare konkurrens dag för dag. Om vi i Sverige inför egna regler och pålagor tappar de stora företagen sin konkurrenskraft. Konsekvenserna av kilometerskatten kommer att bli avsevärt mycket större än många anar. 30 procent av den svenska skogen skulle bli olönsam att avverka och det skulle drabba inte bara oss och skogsägarna utan också tillgången på förnybara bränslen. De rödgröna har i och för sig aviserat att de kan tänka sig att göra undantag för skogsindustrins uttransport av gods, men problemet är att intransporten kommer att kosta oss 23 miljoner i kilometerskatt men bara 4 miljoner för uttransporterna! Om skogen inte vårdas minskar tillväxten och därmed förlorar vi en viktig faktor för koldioxidbalansen eftersom ung skog förbrukar mer koldioxid än gammal skog. Det är oerhört farligt att försöka ta politiska poäng utan att ta reda på de totala konsekvenserna av förslagen!
Ulf Johansson, ägare till Valbo Transport: Vårt företag har 50 bilar för i första hand fjärrtransport. Idag kostar skatter och pålagor cirka 40 000 per bil men om kilometerskatten skulle införas ökar kostnaden till 400 000. Det förstår ju var och en vilka konsekvenser det skulle få för vår bransch.
Det finns inte heller något klart besked om utländska åkare skall betala kilometerskatt. Risken är att den svenska åkerinäringen slås ut om så vore fallet!
Därefter diskuterade deltagarna frågeställningarna vid respektive bord. Mötet avslutades med en redovisning av diskussionerna:
 Konsekvensanalys krävs för alla politiska förslag med ekonomiska konsekvenser
 Kilometerskatten skulle inte bara drabba åkerier och företag, i slutänden är det konsumenterna och de som blir arbetslösa som får betala notan
 Redovisningen av ungdomsarbetslösheten är oklar eftersom den även inkluderar heltidsstuderande som söker sommarjobb etc. Om för höga siffror redovisas riskerar vi att ungdomarna väljer fel yrkesinriktning
 Många utbildningar som idag kräver högskolestudier borde kunna klaras av på gymnasienivå
 Åkerinäringen kommer att få svårt att kompensera för ökade kostnader på grund av kilometerskatt och höjda drivmedelspriser (”Är det ett straff eller…?”)
 Sänkning av arbetsgivargiften borde införas för alla
 Lärlingssystemet borde införas redan på gymnasieskolan så att ungdomarna får mer arbetsplatspraktik
 Idag har inte järnväg och fartygstrafik möjlighet att ta över landsvägstransporter. Det skulle ta många år och stora pengar att bygga ut infrastrukturen
 Risken är att åkarna tvingas att dra ner på underhåll och reparationer för att kompensera för kilometerskatten. Investeringar i nya lastbilar riskerar också att senareläggas
 Företagen bör frivilligt erbjuda gymnasieelever praktikplatser